Wanneer schakel je een credit management bedrijf in?

W

Steeds meer ondernemers kiezen ervoor een credit management bedrijf in te schakelen. Maar wat doet dit bedrijf precies en wanneer schakel je dit bedrijf eigenlijk in? Je leest het op deze pagina. Door de informatie in dit artikel door te lezen, kom je er vanzelf achter of het inschakelen van een creditmanagement bedrijf wel of niet interessant is voor jou.

Wat doet een credit management bedrijf?

Voor we je vertellen wanneer je een creditmanagement bedrijf precies inschakelt, is het goed om te weten wat credit management is en wat een creditmanagement bedrijf doet. Credit management wordt als synoniem gebruikt voor de term ‘debiteurenbeheer’. Het is dan ook een belangrijk onderdeel van de financiële administratie van een bedrijf. Creditmanagement bedrijven worden ook wel incassobureau’s genoemd.

Een incassobureau zorgt ervoor dat je een laag debiteurensaldo hebt, ofwel dat zo veel mogelijk rekeningen van debiteuren betaald worden. Betaalt een klant zijn of haar rekening niet, dan zorgt het incassobureau ervoor dat de klant alsnog betaalt. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Ook zorgt het bedrijf voor lage afschrijvingen op debiteuren en levert het een bijdrage aan een gezond werkkapitaal. Het doel van een incassobureau is het realiseren van een prettige betaalrelatie met alle klanten van je bedrijf, zodat je je rekeningen netjes op tijd betaald krijgt.



Wanneer schakel je dit bedrijf in?

De meeste ondernemers schakelen een incassobureau in als ze te maken hebben met een of meerdere debiteuren die hun rekeningen niet betalen. Het incassobureau zorgt ervoor dat de rekeningen alsnog betaald worden. Natuurlijk lukt dit niet altijd, maar de kans op succes is groter wanneer je met een incassobureau in zee gaat dan wanneer je zelf achter de niet-betalende debiteur aan gaat.

Je kunt er echter ook voor kiezen om al eerder in het betalingsproces een creditmanagement bedrijf in te schakelen. Niet als je al twee aanmaningen verzonden hebt naar de klant, maar als de klant niet reageert op de eerste betalingsherinnering. Een creditmanagement bedrijf hoeft de niet-betalende debiteur niet direct streng te benaderen, maar kan in dit geval ook voor een zachte aanpak kiezen. Werkt deze aanpak, dan worden verdere betalingsproblemen voorkomen en blijft de betaalrelatie met de betreffende klant goed. Je kunt er dus ook zeker voor kiezen om eerder gebruik te maken van de diensten van een creditmanagement bedrijf.